מכון מופ"ת דף הבית משחקים ברשת התנסתי ושיתפתי אודות
יום שישי 22 יוני 2018

 
הדפסת המאמר
אודות

20.3.2008 סוג הפריט: מאמר מלא

"האדם משחק רק בשעה שהוא אדם במלוא משמעות המילה, והוא  אדם שלם רק בשעה שהוא משחק"

(פרידריך שילר)

בשנים האחרונות התבססה הדעה שרשת האינטרנט משנה את הדרך, הזמן והמקום שבו תלמיד לומד (Moore, 1993; Nachmias, Mioduser & Shemla, 1999). 
גם כיתת הלימוד הטיפוסית אינה כבולה יותר בין ארבעה קירות וקצובת שעות. הרשת מזמנת אפשרויות והזדמנויות למידה בכל מקום ובכל זמן, ושינוי משמעותי זה מתרחש לאט גם בתוך בית הספר
Rothem & Oster-Levinz, 2007) ). התלמידים שייכים  ל- NetGen והסביבה המקוונת מהווה חלק בלתי נפרד מאורח חייהם. עבורם שימוש בסביבה מקוונת הוא כמו חמצן לנשימה ולמעשה אינם מכירים מציאות אחרת (Brown, 2006). אולם השימוש בטכנולוגיה בחינוך הוא ישים, בתנאי שהוא מותנה בהישגים ואיכויות של למידה, ההופכת את הלומד ללומד מכוון אישי, חושב, סקרן וחקרן, שהלמידה  אצלו היא מהלך טבעי.

אחת הדרכים לשלב את הטכנולוגיה בחינוך היא דרך משחק ממוחשב, שכן שילוב משחקים בהוראה מעשיר ומגוון את תהליך ההוראה, בכך שהוא מוציא את התלמיד מהמסגרת הדידקטית הפורמלית – פרונטלית ומאפשר לו להתמודד עם מצבים משתנים ו/או תהליכים שונים. שילוב של משחק בלמידה תורם למוטיבציה, להנאה ולעניין של הלומדים ושל הנלמדים ויכול לסייע ללומדים בתרגול והפנמה של התכנים הנלמדים. המשחק מעודד פעילות חופשית ומזמן מצבים המעוררים חשיבה ספונטנית. למידה דרך משחק יעילה מכיוון שהיא למידה טבעית, והמטרות הלימודיות בה מושגות בדרך עקיפה (ויניקוט, 1995; טל, 1993).

לפיכך בסביבת למידה מקוונת זו שילבנו את הסביבה המקוונת שהיא הסביבה הטבעית של דור ה- NetGen עם הסביבה הטבעית של משחק במטרה ליצור סביבת למידה טבעית, יעילה ומהנה.

מטרות האתר:

1. להציע מאגר של תבניות משחק

2. לפתח מאגר של משחקים דידקטיים ממוחשבים

תבניות המשחק יאפשרו למורים, תלמידים ומתכשרים להוראה ליצור משחקים חינוכיים בסביבה טכנולוגית. בכל אחת מתבניות המשחק יכול הלומד לפעול בצורה עצמאית ולקבל תווך במקומות בהן הוא מתקשה. המשחקים שיפותחו באמצעות תבניות המשחק המוצעות יוכנסו לאתר במטרה לבנות מאגר של משחקים בתחומי הדעת השונים לשימושם של מורים, תלמידים ומתכשרים להוראה.

באתר תמצאו:

  1. תבניות של משחקים דידקטיים. לכל תבנית משחק פרוט  הרציונל החינוכי העומד מאחורי פיתוח התבנית. הוראות לשימוש בתבנית וכן דוגמא למשחק שנבנה על פיה.
  2. מאגר של משחקים שנבנו על פי התבניות המוצעות שנבנו על ידי המשתמשים בתבנית (מורים, תלמידים ומתכשרים להוראה)
  3. פורום שבאמצעותו ניתן לשתף ברעיונות וכן אמצעי  לשליחת המשחקים שהוכנו על פי התבניות המוצעות במטרה לבנות את מאגר המשחקים.
  4. קישורים לאתרי אינטרנט המציעים משחקים חינוכיים שונים.

צוות פיתוח האתר:

ד"ר ברכה פלד

מרצה ומדריכה פדגוגית במכללות להכשרת מורים, חברה בצוותי פיתוח של מכון מופ"ת, מדריכה ארצית במשרד החינוך במחלקה לסביבות הוראה מתוקשבות.

עבודת התיזה של ד"ר פלד שנערכה במסגרת לימודי התואר השני באוניברסיטת בר אילן בחנה את השפעתם של כלים טכנולוגיים לשיפור הבנת הנקרא.

את לימודי הדוקטורט סיימה באוניברסיטה העברית בירושלים במחקר שבחן את השפעתה של הוראה מפורשת של ידע מטא אסטרטגי על חשיבתם של תלמידים.

תחומי התמחות ומחקר: פיתוח חשיבה של לומדים' אסטרטגיות הוראה למידה; שימוש במחשב ככלי תרפויטי בהוראה בכלל ובחינוך המיוחד בפרט; לקויות למידה.

ד"ר ענת אוסטר

חברת סגל בחוג למדעי המחשב; חברה בועדת היגוי לתחום האינטרנט וחברה בצוות הניהול במערך ה-PDS(Professional Development School)  של המכללה האקדמית בית ברל.

משמשת כיועצת אקדמית לשילוב המחשב בחינוך בכלל ובהוראה בפרט במרכזי פסג"ה (פיתוח סגלי הוראה); שותפה בהקמה והרצת מערך למידה מרחוק בבתי ספר בכפר-סבא וחברה בצוותי פיתוח מתוקשבים של מכון מופת.

עוסקת במחקר בתחומים הבאים: סביבות למידה מקוונות; התפתחות מקצועית של מורים באמצעות פעילויות מקוונות; ויהדות ברלין לפני תקופת השואה.

 

רשימת מקורות

ויניקוט, ד.ו. (1995) משחק ומציאות. עם עובד.

טל, מ. (1993) שילוב המשחק בתהליכי למידה, למה וכיצד? מכללת לוינסקי לחינוך. 

Brown J.S. (2006). Digital Culture and Learning in the Digital Age http://www.johnseelybrown.com/speeches.html#digitalage

Moore, M.G. (1993). Theory of transactional distance. In: Desmond Keegan (Ed.): Theoretical principles of distance education. London, New York: Routledge, (22-38).

Nachmias R., Mioduser D. & Shemla A. (1999).Internet Usage By Students in an Israeli High School. Tel-Aviv University-School of Education, School and Technology Education Center, Knowledge Technology Laboratory. Research Report No. 59.

Rothem, A. Oster-Levinz, A. (2007). The School Website as a Virtual Learning Environment. Turkish Journal of Educational Technology. Vol 6, Issue 3.

  ראש העמוד
 
 
למדור למדור        למדור חזרה לדף הקודם
b_sendBack